'Eventyrlig Beethoven'

BRAVISIMO: Engegårdkvartetten leverte en eventyrlig Beethoven i Jondal kirke. 

Noe av det mest givende jeg kan tenke meg er å gå på konserter der det spilles strykekvartetter. Resultatet er aldri gitt på forhånd. Det er mye som skal stemme. I Jondal søndag ettermiddag klaffet alt. Engegårdkvartetten leverte en mesterlig konsert. 

Hovedverket på konserten: Beethovens enorme strykekvartett nr 13, op 130 i seks satser. Dette er krevende musikk, både for utøvere og tilhørere. I et verk som varer i over 40 minutter er det lett å miste litt konsentrasjon under vegs. Det skjedde aldri under Engegårdkvartettens konsert i Jondal. De leverte en Beethoven som var så mesterlig spilt at musikken grep tak i hver og en av oss, fra første til siste tone. Samspillet mellom musikerne var så fullendt at hadde vi kunnet beskrive det med ord så hadde vi gjort der. Heldige var de som var der. Det var slik alle ønsker det: En konsert der utøvere og publikum til sammen skaper en atmosfære som gjør at musikken flyter like naturlig og organisk som et hjerte kan slå.

En medvirkende årsak til at konserten ble så eventyrlig god var kirken. Den har en akustikk som er perfekt for strykekvartetter. Klangen var varm, klar, åpen og organisk. Op 130 har et grunntema som flyter naturlig over i hverandre i de seks satsene, og hvor de ulike instrumentene, fioliner, bratsj og cello veksler om å ha hovedmotivet. Etter en rolig innledning kommer en allegro med to motiv: Et stormende i sekstendeler og et fanfareaktiv som glir over i en rolig adagio. Andre sats er den korteste, en szherzo som er ganske fornøyelig, selv om hoveddelen går i moll. Tredje sats er en andante som går over i en tysk dans i fjerde sats. Den mest kjente enkeltsatsen er den femte, adagioen Cavatina. Dette er noe av den skjønneste musikken Beethoven har skapt. Det sies at han selv tok til tårene da han fikk høre den. Ikke rart at akkurat denne satsen ble valgt til å representere musikk fra jorden da satelittene Voyager 1 og 2 ble sendt ut i verdensrommet inneholdende en grammofonplate med eksempler på klang, språk og musikk som mennesket har skapt. Det hører med til historien at Beethoven måtte bytte ut den opprinnelige finalesatsen. Den ble erstattet med en lettlivet allegro, som ble det siste verket Beethoven skrev. Han fikk aldri høre det ferdige verket selv.

Det var eventyrlig å få oppleve Engegårdkvartetten spille dette mektige verket i Jondal kirke. Jeg har aldri før hørt strykekvartetten bli spilt så vakkert på noen konsert. Og jeg har hørt det ganske mange ganger.
 

Konserten fant sted i Jondal kirke under Hardanger Musikkfest 2018

Hardanger Folkeblad, Svein Knutsen, mai 2018