Mystiske Norge i Mozarteum, Salzburg

"It's a dangerous world out there. You might bump into some wolves."
Slik introduserte Juliet Jopling, den eneste damen i den norske Engegårdkvartetten, med et spøkefullt smil et av stykkene. Og sannelig‐ ulvene hylte.....
Mens de to fiolinistene (Arvid Engegård, Alex Robson) sørget for en noe mystisk og tåkefull skogsstemning, lød det fra celloen (Jan Clemens Carlsen) og bratsjen (Juliet Jopling) stadig vekk ulvehyl som var forbausende realistiske og førte publikummet inn i en annen verden‐ nemlig i den hemmelighetsfulle Norden. Konserten på onsdagskvelden (12.3) i Solitär tilhørende Universität Mozarteum levde virkelig opp til sin tittel: "Mystiske Norge."

Den unike kvartetten, oppkalt etter førstefiolinisten Arvid Engegård, ledet sitt publikum inn i den enestående musikken til de norske komponistene og til folkemusikken, mens de to elementene: mystikken og hemmelighetsfullheten stadig vekk spilte en tilbakevendende rolle.

Stykket stod ikke på programmet, men fiolinromansen til Johan Svendsen kan ikke mangle på en kveld som denne, forsikret Juliet Jopling. Gjennom den inderlige spillemåten ble det fort tydelig at ensemblet lever i denne musikken og ser seg selv som en del av disse melodiene og denne kulturen.

Etter denne åpningen presenterte kveldens spesielle gjest, Nils Økland, seg og presenterte et like spesielt instrument: hardingfela. For å presentere den tradisjonelle spillemåten og instrumentets enestående klang for publikummet så naturtro og usminket som mulig, spilte han en solistisk (bare akkompagnert av sin rytmiske tramping) introduksjon før han mer og mer dempet beveget seg mot døren og kvartetten begynte på det offisielle programmet. Til programmet hørte blant annet Griegs strykekvartett nr. 1 i g‐moll og en kvintett av Johan Kvandal der hardingfela slår seg sammen med kvartetten.

Det var overveldende å oppleve hvor mange sider ensemblet viste seg fra.: Noen ganger alvorlig‐ andre ganger lystig, noen ganger medrivende og stormende, noen ganger beroligende og lengselsfullt. Musikerne kunne få salen til å beve, men også produsere toner som nesten bare lignet et vindpust og forsvant i intet.

Kveldens andre del bød på mange overraskelser og var jo bare annonsert i programmet med tittelen "norsk folkemusikk." Men også her begeistret ensemblet med sin mangesidighet og dynamikk. Uansett om det var sittende eller stående, med eller uten hardingfele, her fikk publikum gjennom fire stykker ta del i hele bredden i den norske folkemusikken. Dertil hørte bl.a. en polka, en finsk tango og en joik‐suite fra Lappland. Musikerne spilte alt utenat, stående og vendt mot publikum. De lettforståelige , dansende rytmene brakte ikke bare instrumentalistene på scenen i bevegelse, men også tilhørerne i glad stemning og lysende begeistring. Den kraftige applausen ble til slutt belønnet med et ekstranummer, som med et lengselsfullt, langsomt motiv sørget for en behagelig drømmende avslutning på kvelden. Fargerik, mangesidig, rytmisk, hemmelighetsfull ‐ slik klinger altså Norge!

av ALICIA TUCHEL
Drehpunkt Kultur
Die Salzburger Kulturzeiting im Internet Sonntag, 16. März 2014