Utkast2 LWC1123 Engegård[1].jpg

Mozart Preussiskkvartetter  - kv.575, 589 og 590

Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts stryke-kvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics.

Det er de tre «Preussenkvartettene» som nå foreligger på plate; de siste Mozart skrev, i 1789 og 1790. Tilnavnet stammer fra kong Friederich Wilhelm II av Preussen, som intensjonen var å dedisere stykkene til, noe Mozart gikk bort fra ved publisering. Det hersker noe tvil om hvorvidt kongen selv bestilte stykkene, men Mozart skrev dem i alle fall med han i tankene, og for å tekkes kongen, som var en habil cellist, ble det lagt spesielt mye arbeid i å forme cellostemmen. Det er imidlertid ikke bare celloen som står frem i musikken, men det hele er intrikat konstruert for å gi plass til, og fremheve, alle fire stemmer som likeverdige bidragsytere.

 

 

“ Musikken og musikerne får en felles puls som er så riktig.”

"Man har enkelt sagt løst Mozarts intensjoner på en fremragende måt

Trond Erikson, ‘Mesterlig Mozart , Den Klassiske CD bloggen, 12. april 2017

“Engegårdkvartetten med primarius Arvid Engegård her kjem med ei elegant innspilling av Mozart.”

“Den førande melodiske roller til celloen merker me.  Engegårdkvartettens cellist, Jan Clemens Carlsen speler med perfekt intonasjon og songleg frasering.”

Sjur Haga Bringeland, Dag og Tid, 28. april 2017

 

2L105 CD Cover 2015.jpg

Franz Schubert - strykekvartett nr.13 (1824)
Maja Ratkje -  «Tale of Lead and Light» (2011)
Benjamin Britten - strykekvartett nr.2 C-dur op.36
Joseph Haydn - strykekvartett C-dur op.76 nr.3

 



Platen innledes med Rosamunde-kvartetten - Strykekvartett nr.13 av Franz Schubert.  Maja Ratkjes «Tale and Lead and Light» ble skrevet etter massakren på Utøya og regjeringskvartalet i Oslo, 22. juli 2011 og er hennes refleksjoner over terrorangrepet.  Benjamin Brittens andre strykekvartett i C-dur ble skrevet som en hyllest til Henry Purcell, hvor den tredje og siste satsen er en hyllest til Purcell i form av en Chaconne.   Siste verk på denne platen er Haydn «Keiserkvartett», op. 76 no.3
 

'Ta tak i andre innspillinger med denne kvartetten - de er i internasjonal toppklasse de også!'

Trond Erikson, Den Klassiske cd-bloggen,  12.april 2015

 
Bilde 30.01.2018 klokken 09.01.jpg

Josef Haydn - strykekvartett op.77 no.1
Arne Nordheim - 'Duplex'
Bela Bartok - strykekvartett no.5

Kombinasjonen av Haydn Opus 77/1, Nordheims Duplex og Bartóks Femte Strykekvartett, var en uimotståelig fristelse og utfordring for oss. Et utvalg av komposisjoner fra våre hjerter. Vi ønsker at våre innspillinger er som våre konserter, balanserte og med en følelse av til slutt å ha opplevd en reise. Det er derfor viktig for oss å ha et nært forhold til verkene vi spiller. Vår primarius, Arvid, har en spesiell tilknytning til både Bartóks Femte Strykekvartett gjennom sin mentor Sándor Végh, og med Duplex på grunn av sin kontakt med Arne Nordheim. De store kvartettene av Joseph Haydn er et pågående prosjekt, og den gledesfylte åpningen av Opus 77/1 leder lytteren hodestups inn i vår tredje utgivelse på 2L.

 

2L071.jpg

Beethoven - strykekvartett op.74
Arne Nordheim - 1956 Kvartett
Bela Bartok - strykekvartett no.3

Engegårdkvartettens andre CD i serien String Quartets, med et strykekvartett fra rundt 1800-tallet og to fra cirka 100 år senere. Platen inneholder minst en strykekvartett fra norsk komponisthånd, noe som gir god musikalsk uttelling og som bidrar til å sette våre egne komponister på internasjonalt musikk-kart. 

'Engegårdkvartetten leverer, etter min mening, et spill som er så fylt av sår skjønnhet at man sitter der som fjetret'

Kjell Hillveg
Dagsavisen 17.juli 2010

Bilde 30.01.2018 klokken 09.02.jpg

Catharinus Elling - Quartets med Nils Anders Mortensen (klaver)

Norske kvartetter i romantisk tradisjon er sjelden vare. Catharinus Elling (1858-1942) har skrevet kvartetter som svært få har hørt – inntil nå.
Engegårdkvartetten røsker vekk glemselens slør med kvartettspill som det slår gnister av.
Et anbefalingsbrev fra Edvard Grieg åpnet for at Elling i 1886 kunne få studere komposisjon ved Hochschule für Musik i Berlin. 10 år senere returnerte han til Oslo for å slå seg ned, og her underviste han ved musikkonservatoriet blant annet Fartein Valen, David Monrad Johansen og
Pauline Hall.

Et sterkt indre liv
Ellings kompositoriske stil er tradisjonell og han beveger seg aldri bort fra det romantiske tonespråk. Idealene er hentet fra den tyske stilen, slik den fremkommer fra Schubert gjennom Mendelssohn og Schumann frem til Brahms. Elling daterte aldri sine komposisjoner, og han
nevnte dem heller aldri i noen av brevene som er bevart. De er imidlertid rimelig å anta at verkene som er innspilt her ble til mellom 1890 og 1905.

Norsk Brahms?
Åpningen av Ellings klaverkvartett i g-moll er noe av det mest medrivende som finnes i den norske musikkarv. De store brede gestene i den stramme strukturen, fargebruken i instrumentasjonen er helt førsteklasses – det er så man nesten må holde seg fast. Og så sjekke
igjen – joda; skrevet av Catharinus Elling fra Tollbodgaten i Oslo!

En solid del av ansvaret for at dette er så til de grader gledelig ligger hos Engegård-kvartetten. Spilleglede og besjelet musisering er deres varemerke, noe som også blir lagt merke til og kommentert i inn og utland. Med seg på denne utgivelsen har de pianisten Nils Anders
Mortensen, som bidrar med forrykende virtuost klaverspill.