LWC1167_Engegard_Quartet_Mozart2_cover.jpg
 

Mozart Strykekvartetter dedikert til Haydn

K.421, K.428 og K.465

I tillegg til å være et av Norges mest anerkjente og ettertraktede ensembler har Engegårdkvartetten satt seg et ambisiøst mål: å gi ut alle Mozarts stryke-kvartetter på CD. Den første utgivelsen, med Mozarts tre siste kvartetter (de såkalt «Prøysiske», ble utgitt på LAWO Classics i 2017 (LWC1123), og nå har tiden endelig kommet for CD nr. 2 i rekken.  Her får vi høre tre av de seks kvartettene Mozart dediserte til sin gode venn Haydn: K. 421 i d-moll, K. 428 i Ess-Dur og K. 465 i C- Dur.

Som komponist var Mozart i en helt egen klasse i sin samtid. En av ytterst få som den unge Mozart så på som jevnbyrdig, og som han følte han kunne dele sine ideer og musikalske tanker med, var den 24 år eldre komponisten Joseph Haydn. Selv om disse to gigantene ikke møttes veldig ofte hadde de en helt spesiell forbindelse. Etter å ha studert Haydns strykekvartetter med omhu og beundring skrev Mozart i 1783 selv et sett bestående av seks strykekvartetter som han dediserte til sin gode venn og inspirasjonskilde. Etter å ha hørt disse kvartettene kom Haydn med følgende berømte ord, rettet til Mozarts far: «Jeg sier deg foran Gud, og som en ærlig mann: Din sønn er den største komponist jeg kjenner eller som jeg noen gang har hørt om. Han har smak, og i tillegg den største komposisjonskunnskap.»

Mozart er en komponist som Engegårdkvartetten har et helt spesielt forhold til. Tre av kvartettens medlemmer har studert og arbeidet i Salzburg, Mozarts fødeby, og som kvartett har de utforsket og spilt hans musikk hyppig gjennom mange år.


 

BIS-2361.jpeg

Ny CD av Schumanns strykekvartetter utgis på BIS Records 10.juli 2018

String Quartet in A minor, Op. 41 No. 1
String Quartet in F major, Op. 41 No. 2
String Quartet in A major, Op. 41 No. 3

Robert Schumann beskrev strykekvartettgenren som “edel”, og vurderte den til å være en av de mest krevende komposisjonskunstformer.  Han hadde tenkt å skrive en strykekvartett i 1828, men det tok nesten 15 år før han fullførte ideen.  I løpet av noen hektiske sommeruker i 1842, et år som ofte kalles Schumanns kammermusikkår, fullførte han de tre strykekvartetter op.41.  Han ga dem til sin kone Clara på hennes 23-årdag i september samme året.  I dagboken skrev hun “ de gleder meg til det ytterste.  Alt i dem er nytt, klart, faglig utarbeidet og alltid idiomatisk”. 

At Schumann aldri skrev flere strykekvartetter tyder ikke på at han var misfornøyd med dem.  I 1847 skrev han til forlaget sitt Härtel at han betraktet kvartettene som ”noe av mitt beste arbeid”.  I ettertiden er det bred enighet med den 18-tallets fremtreden kritikeren Eduard Hanslick , at de tre op.41 kvartetter 'er blant de edleste juveler av kammermusikk’. 

 
Utkast2 LWC1123 Engegård[1].jpg

Mozart Preussiskkvartetter  - kv.575, 589 og 590

Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts stryke-kvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics.

Det er de tre «Preussenkvartettene» som nå foreligger på plate; de siste Mozart skrev, i 1789 og 1790. Tilnavnet stammer fra kong Friederich Wilhelm II av Preussen, som intensjonen var å dedisere stykkene til, noe Mozart gikk bort fra ved publisering. Det hersker noe tvil om hvorvidt kongen selv bestilte stykkene, men Mozart skrev dem i alle fall med han i tankene, og for å tekkes kongen, som var en habil cellist, ble det lagt spesielt mye arbeid i å forme cellostemmen. Det er imidlertid ikke bare celloen som står frem i musikken, men det hele er intrikat konstruert for å gi plass til, og fremheve, alle fire stemmer som likeverdige bidragsytere.

 

 

“ Musikken og musikerne får en felles puls som er så riktig.”

"Man har enkelt sagt løst Mozarts intensjoner på en fremragende måt

Trond Erikson, ‘Mesterlig Mozart , Den Klassiske CD bloggen, 12. april 2017

“Engegårdkvartetten med primarius Arvid Engegård her kjem med ei elegant innspilling av Mozart.”

“Den førande melodiske roller til celloen merker me.  Engegårdkvartettens cellist, Jan Clemens Carlsen speler med perfekt intonasjon og songleg frasering.”

Sjur Haga Bringeland, Dag og Tid, 28. april 2017

 

2L105 CD Cover 2015.jpg

Franz Schubert - strykekvartett nr.13 (1824)
Maja Ratkje -  «Tale of Lead and Light» (2011)
Benjamin Britten - strykekvartett nr.2 C-dur op.36
Joseph Haydn - strykekvartett C-dur op.76 nr.3

 



Platen innledes med Rosamunde-kvartetten - Strykekvartett nr.13 av Franz Schubert.  Maja Ratkjes «Tale and Lead and Light» ble skrevet etter massakren på Utøya og regjeringskvartalet i Oslo, 22. juli 2011 og er hennes refleksjoner over terrorangrepet.  Benjamin Brittens andre strykekvartett i C-dur ble skrevet som en hyllest til Henry Purcell, hvor den tredje og siste satsen er en hyllest til Purcell i form av en Chaconne.   Siste verk på denne platen er Haydn «Keiserkvartett», op. 76 no.3
 

'Ta tak i andre innspillinger med denne kvartetten - de er i internasjonal toppklasse de også!'

Trond Erikson, Den Klassiske cd-bloggen,  12.april 2015

 
Bilde 30.01.2018 klokken 09.01.jpg

Josef Haydn - strykekvartett op.77 no.1
Arne Nordheim - 'Duplex'
Bela Bartok - strykekvartett no.5

Kombinasjonen av Haydn Opus 77/1, Nordheims Duplex og Bartóks Femte Strykekvartett, var en uimotståelig fristelse og utfordring for oss. Et utvalg av komposisjoner fra våre hjerter. Vi ønsker at våre innspillinger er som våre konserter, balanserte og med en følelse av til slutt å ha opplevd en reise. Det er derfor viktig for oss å ha et nært forhold til verkene vi spiller. Vår primarius, Arvid, har en spesiell tilknytning til både Bartóks Femte Strykekvartett gjennom sin mentor Sándor Végh, og med Duplex på grunn av sin kontakt med Arne Nordheim. De store kvartettene av Joseph Haydn er et pågående prosjekt, og den gledesfylte åpningen av Opus 77/1 leder lytteren hodestups inn i vår tredje utgivelse på 2L.

 

2L071.jpg

Beethoven - strykekvartett op.74
Arne Nordheim - 1956 Kvartett
Bela Bartok - strykekvartett no.3

Engegårdkvartettens andre CD i serien String Quartets, med et strykekvartett fra rundt 1800-tallet og to fra cirka 100 år senere. Platen inneholder minst en strykekvartett fra norsk komponisthånd, noe som gir god musikalsk uttelling og som bidrar til å sette våre egne komponister på internasjonalt musikk-kart. 

'Engegårdkvartetten leverer, etter min mening, et spill som er så fylt av sår skjønnhet at man sitter der som fjetret'

Kjell Hillveg
Dagsavisen 17.juli 2010